Egyedi tömeggyártás 3D nyomtatással
Mára pontosan kirajzolódott a 3D nyomtatás helye a gyártástechnológiák sorában: olcsóbbá, gyorsabbá és testre szabhatóvá tette a tömeggyártást, akár kisszériás megrendelések esetén is. Az innovatív technológia gyakorlati szerepéről kérdeztük Falk Györgyöt, a Varinex Zrt. stratégiai igazgatóját.
Falk György
A kezdeti időben a 3D nyomtatás csupán a számítógépen megtervezett tárgyak vizualizálására szolgált, de ahogy fejlődött a technológia – nőtt a sebessége, javult a felbontása, és új, az iparban használható alapanyagok jelentek meg –, egyre több helyen bukkantak fel a 3D nyomtatott tárgyak. Mára pedig kivívta a helyét a gyártási technológiák sorában – vallja Falk György.
– Az Airbus például az A350-es repülőgépében több mint ezer nyomtatott alkatrészt használ, de a legnagyobb autógyártók sem léteznének a 3D nyomtatás nélkül. A fröccsöntésnél gyorsabban és olcsóbban tudnak előállítani alkatrészeket, és a technológia segítségével a tömeggyártásban is meg tud jelenni az egyedi igény.
Mi kellett ahhoz, hogy a nagy gyártók felfedezzék a 3D nyomtatást, és megbízzanak a nyomtatott alkatrészekben?
– Az évek során egyre összetettebb feladatokra képes 3D nyomtatókat dobtak piacra. A legújabbak már képesek több színt és különböző anyagokat párosítani, vagy extrém vékony felületet nyomtatni. A fejlődés igazi motorja azonban az alapanyag-technológia.
A repülőgépekben használt alkatrészek esetén például követelmény volt, hogy azok kibírják a magas hőmérsékletet, tűz esetén pedig olyan, nem mérgező gázt fejlesszenek, amely elvonja a légkörből az oxigént, és eloltja a tüzet. Ha pedig egy termék megfelelt a legmagasabb elvárásokkal rendelkező repülőgépiparnak, más iparágak szereplői is nyitottabbak lesznek az innovációra.
Mi a 3D nyomtatás versenyelőnye?
– A 3D nyomtatás az egyedi, nem túl nagy sorozatszámú alkatrészek gyártását is lehetővé teszi rövid határidővel és költséghatékonyan. A komplex alkatrészek esetében is célszerű az innovatív nyomtatást alkalmazni, amivel meg lehet spórolni a fröccsöntéshez szükséges bonyolult szerszám előállításának tetemes költségét.
A 3D nyomtatás a megoldás akkor is, amikor egy új alkatrész prototípusát kell előállítani a tömeggyártást megelőzően és abban az esetben is, amikor a személyre szabhatóság a felhasználói élmény záloga, mint például a szemüvegkeret, a fogimplantátum vagy a csípőprotézis esetén. Gondoljunk csak bele, eddig az ember csípőcsontját kellett a protézishez igazítani, a 3D nyomtatással előállított darabot viszont a betegről készült CT-felvételek alapján tervezik meg milliméterről milliméterre.
A Gartner jóslata szerint 2021-re a világ TOP100 fogyasztásicikk-gyártójának a húsz százaléka 3D nyomtatással fogja előállítani a termékeit. Ön hogy látja a 3D nyomtatás jövőjét?
A 3D nyomtatáshoz kapcsolódó kezdeti túlzó várakozások a helyükre kerültek, ma megalapozottan látjuk, hogy valójában mire jó ez a technológia. Ahol a személyre szabhatóság fogyasztói elvárás, a 3D nyomtatás a legmegfelelőbb gyártási technológia.
Ahol az számít, hogy mennyi idő alatt érkezik meg a pótalkatrész, a 3D nyomtatással lehet elkerülni a hatalmas raktározási, beszállítási és logisztikai költségeket. És akkor még nem beszéltünk az egészségiparról, ahol az orvosi minőségű titánnyomtatás forradalmasíthatja az implantátumgyártást. A nagy kérdés a gyártási sebesség fejlődésének dinamizmusa.
A cég
1991-ben, amikor megszűnt a Gépipari Technológiai Intézet, Voloncs György és Falk György megalapították a Varinexet. A kutatóintézetben addig tudományos főmunkatársként számítógépes tervezéssel foglalkozó mérnökökből a kényszer szült vállalkozót, de ezt ők az elmúlt évtizedekben soha nem bánták meg. A ma már évi két és félmilliárd forintos árbevétellel rendelkező, közel 40 főt foglalkoztató Varinex Zrt. a hazai 3D nyomtatás legnagyobb guruja.
Forrás: Piac és Profit, 2019. március
Ha szeretne értesülni friss híreinkről, eseményeinkről, rendezvényeinkről, iratkozzon fel hírlevelünkre!